Thursday, September 03, 2009

ANIMAL EXCHANGE PROGRAMME : Tashkent Zoological Garden


Hari ni aku masuk kerja awal giler ... at 6.30 am. Kena jadi Officer incharge for Animal Exchange Programme between Tashkent Zoological Garden dengan PERHILITAN. Well, bukan officer incharged tu satu gelaran yang BESAR, tapi jugak memeningkan kepala otak aku. Dah la dari segi documentations aku kena buat, crating the animals & all sorts of things! Aku terkejar sana-sini pada hari sebelumnya. Dah la aku di SERANG BERSIN tahap gaban & hingus asyik bertakung je sejak sahur!

Animals yang kita hantar ke Tashkent Zoo adalah :
  1. Long-tailed Macaque a.k.a KERA - 9 ekor
  2. Pig-tailed Macaque a.k.a BERUK - 5 ekor
  3. Dusky-leaf Monkey a.k.a LOTONG CHENGKUNG - 9 ekor
  4. Binturong - 2 ekor
  5. Kongkang - 2 ekor
  6. Mandril - 1 ekor
  7. Beruang - 2 ekor
  8. Ungka Tangan Putih - 2 ekor

Animals yang Tashkent Zoo AKAN hantar kat kita :

  1. Grey Wolf - 2 ekor
  2. Kucing Lynx - 3 ekor
  3. Barbary Sheep - 4 ekor

Ini juga boleh dikategorikan exchange antara Uzbekistan dengan Malaysia.

Kitorang sampai kat Animal Hotel ( bertaraf 6 stars! ) di MAS Cargo dalam lebihkurang jam 8.30 pagi. Lepas settled semua documents, diserahkan kepada forwarder untuk buat clearance ... kitorang juga tak lupa bagi makan & minum kat haiwan-haiwan tu ( sebab depa tak posa! ). Then co-ordinator represent Tashkent Zoo sampai, we handed in the keys to the crates, we all pon chow leee ... balik ke Melaka dalam keadaan keletihan dan kemengantukan sebab berpuasa!

Balik Zoo, kena jawab pelbagai permasalahan .... rimas aku! Aku dah buat apa yang aku terdaya lakukan .... tapi masih diheret kepada permasalahan tersebut!

Okayla, nak balik ... berkhidmat untuk family aku pulak! Anak-anak aku ni, nasib baik diorang faham akan keja aku. So diorang tak cerewet. Sat gi nak pi Pasar Ramadhan ... semalam kesian kat diorang, berbuka posa tanpa aku ( sebab ada ops crating sehingga jam 8 mlm! )

Till then, take care & Cherio!

2 comments:

Olive Tree said...

Hi, it's a great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
Keep doing!

Rimaugirl Wahir Jaafar said...

Thank You ...