Saturday, February 20, 2010

Sawang ...

Hmmm ... dah bersawang rupanya blog aku ni! Bukan malas, tapi tak berkesempatan!

Perjalanan hidup aku seharian adalah penuh, start dari pagi ( hantar anak2 + anak2 neighbours ke sekolah ) ... pastu buat keja macam biasa. Kalau ada kes, aku kena utamakan kes yang emergency dulu. Then , tengahari lak kena pi amik bebudak dari sekolah if the neighbours tak dapat nak gi amik. Balik petang, time nak rehat untuk seketika . .... pastu nak kena layan si Amira lak. Budak ni kalau ada mama nya, jangan harap la bibik nak enterframe! Malam, kena nengokkan si Amir & Adib nye kerja sekolah yang buat kat rumah ( homework la tu! ). Bab ni, aku senang ja ... aku katakan kat bebudak tu ... " mama boleh tolong sekadar mampu , bukan mama yang gi sekolah ... so... mana mama tau cikgu suruh buat yang mana kat rumah. Kalau korang tipu, korang dosa ... kalau korang kena pukul ngan cikgu sebab tak buat homework, balik rumah, mama akan pukul 2 kali ganda! "

Setiap malam aku akan pastikan anak2 aku tido tak lebih dari jam 11 malam ... walaupun hari cuti ( exception jika malam minggu if semua homework dah settled! ) Then, the next day the routine continues ...

Kat opis lak, aku amik sikap berkecuali ... bukan apa, malas nak cari gaduh. Kalau aku sound direct tapi yang dengar hanya macam curah air kat daun keladi, menghabihkan air liur aku ja! Cuma satu yang aku tak leh tahan ... kontrak sampah yang baru dalam zoo ni yang tak reti2 nak buat kerja ngan betul walaupun almost 1 bulan dah keja. Macamana kerja nak settle kalau driver lori sampah masuk keja jam 8 pagi & start kerja semua jam 8.30 pagi. Before dapat tender, semua boleh buat ... bila dah dapat, semua nak kena bagitau. Bengap sangat ka sampai kena ajar berkali-kali. Kawasan Zoo dah macam tyempat longgoka sampah kat Krubong kalau pepagi masuk. Aku boleh la nak puji kontraktor yang dulu sekarang sebab diorang betul2 nak kerja ... jam 6.45 pagi dah masuk kerja & lori sampah kutip sampah dalam Zoo jam 7.00 pagi. Tu depa guna sebuah lori ja.... by 9 am, dah habih collect sampah yang berterabur! Banding ngan sekarang? Pekerja dia jadi sampah lagi ada laa .... semua nak kena bagitau! Dah la tu, penyudahnya ... kitorang kena buat kerja diorang! Minggu lepas, 3 hari sampah depan rumah aku tak berangkat. Kena bagitau berkali-kali sedangkan port / stor diorang lebihkurang 10 tapak je dari tong tu. Kat Klinik pun sama ... 4 hari sekali baru nak amik sampah kat bakul. Bayangkan baunya kalau 4 hari tak angkat ... dengan diapers, kertaas bekas kencing etc ... Aku kesian jugak kat makcik cleaner .. dan aku tak salahkan dia jugak sebab dia sorang je kena settle 4 building. Sampai demam makcik tu! Kata kena sediakan 13 pekerja ... yang dapat aku kira ... 10 orang pun tak sampai! Aku juga nak blame sesiapa yang incharge untuk pantau ( dari Zoo nye side! ) ... yang aku hanya nampak sekali sekala je turun padang & hanya biarkan orang bawah dia yang buat kerja2 pemantauan dia! Seolah-olah nak lepaskan tugas2 kepada orang bawah ... hish!!

Okayla ... hanya jauhari mengenal manikam ... LU FIKIR LA SENDIRI!

Till then, take care & cherio!

No comments: