Friday, August 13, 2010

HASAD DENGKI dan IRI HATI

Apa persamaan dan apakah perbezaan antara kedua-dua nya? Actually nya, more or less the same and depends to whom it dedicated to . Betul tak?

Aku ingatkan petugas-petugas kat tempat baru aku ni mempunyai semangat kerjasama yang tinggi berbanding tempat lama aku .... TAPI HAMPEHS! Kat sini lagi besar semangat iri hati dan hasad dengki antara satu sama lain. Diskriminasi dan kesaksamaan gender diambil kira kat sini. Siap buat laporan pengaduan kat Pengarah lagi ... tapi bila tanya siapa yang buat, semua taknak ngaku. Ibarat 'baling batu & sembunyi tangan ' .. yang jadi mangsa tetap akan dipandang serong walaupun pada hakikatnya mereka dah buat kerja mereka.

Kat sini, petugas pompuan hanya ada 3 orang, termasuklah aku ... walaupun dari segi gred hakiki, aku lagi tinggi dari diorang, tapi, aku tak kisah semua tu ... apa ada pada pangkat. Yang aku terkejut & berdesing telinga aku bila ada sorang staff yang dengan selambanya berkata " Ha Ina, apa lagi, amikla parang ... ajak Iza sekali. Apa istimewanya korang ...". Dia sound masa aku suruh diorang yang lelaki, gi cari daun disebabkan kontraktor cari daun buat taik takmo hantar bekalan kat sini. Itu la kalau ada otak, tapi letak kat lutut! Cuba kalau situasi ni terjadi pada bini dia yang juga bekerja dan mempunyai pangkat yang sama dengan mereka ni. Adakah beliau akan sound demikian jugak?? Tak ada rasa hormat langsung pada pegawai atasan ....

Banyak mana la kederat kaum hawa ni? Dah la pegi naik hilux & pick-up, takkan nak suruh kaum hawa ni duk kat belakang? Kitorang pun ada sifat belas kasihan dan juga tanggungjawab ... at least kitorang tolong diorang beri pellet pada seladang-seladang tu. Bukannya sikit2 pellet .. satu guni beratnya 50 kg.Jumlah yang patut diberi adalah 6 guni sehari. Bukan diorang nak berterima kasih pun kat kami! Aku pun turut serta walaupun dalam keadaan boyot gini!

Kalau boleh, aku nak cuba elakkan rasa hasad dengki antara petugas-petugas kat sini. Apa yang aku harapkan adalah kerjasama antara satu sama lain, bukan iri hati! Bagi aku, jika kita bekerjasama, semua perkara yang susah akan menjadi mudah! Tenung-tenungkan laa...

Ok la, enough untuk post kali ni. Nanti aku tulis lagi ( kalau belum bersalin laa.... )

Till then, take care & cherio!

No comments: