Wednesday, March 31, 2010

BiroKrasi or ... BerukKrasi??

Lately banyak sangat yang aku nampak karenah birokrasi ... itu kena attach, ini kena print, itu kena tulis & ini kena sign ...... Macamana nak amalkan langkah berjimat - cermat, terutamanya utk papers kalau dah semua yang diminta menggunakan paper. Memang itu arahan "orang atas" tapinya, apsal dulu tak banayk sangat semua benda alah tu?

Bila aku suarakan kepada kengkawan aku ( especially yang bukan kerja ngan gomen laaa....! ) reaksi diorang :
" itulah yang kena buat kalau kerja ngan GOMEN " kalau ikutkan hati yang marah & bengang, dah lama aku keja kat swasta. Ada yang dah offer aku keja ... tapi disebabkan aku sayangkan binatang liar , aku tabahkan hati untuk stay & ikut karenah mereka semua. Kalau aku keja kat swasta, hanya deal ngan anjing, kucing , which I tak favourable sangat!

Solution aku senang ja, kalau susah sangat, aku nak tolak untuk oncall ... apa2 deal waktu pejabat jer! Hai ... cepatla sikit replacement untuk VO kat sini ... kalau takpun, tambahkan AVO agar aku tak susah & punyai jadual ketat macam ni....Setiap malam aku tak putus2 doa agar suamiku dapat peluang balik ke Melaka ... dah tak sanggup rasanya! Kesian kat anak2 aku tu!

Takpun, aku kena tanya semua haiwan kat Zoo ni .... pastu aku buat satu jadual. Antara kandungan jadual tu :

1. Bila mereka nak jatuh sakit
2. Bila mereka nak bergaduh sesama sendiri
3. Bila mereka nak terlepas dari sangkar masing-masing
4. Bila mereka nak mati

Kan senang kalau berjadual .... macam mereka-mereka yang bekerja kat opis .... Masa nak claim, photostat jer buat attachment!

Aku sebenarnya dah penat .... tu nasib baik perutku tak nampak keboyotan lagi walaupun dah masuk minggu ke-16! Aku saja jer buat-buat aktif, tak fikir rasa penat ... tapi hakikatnya .... Malah , rasanya tak semua warga-warga Zoo tau berita ni. Official announcement aku malas nak buat .... kalau buat announcement awal-awal, nanti ada lak mulut-mulut becok yang asyik ngomel ... Mudah-mudahan dimurahkan rezeki selepas ni! Amiiinnn ....

Akhir kata, aku malas nak ngomel bebanyak. Trend kat Zoo sekarang : kalau ada yang tak puashati atau PHD ( Perasaan Hasad Dengki ), Laporkan saja kat SPRM atau E-Aduan , tauapun paling kokak ... buat surat layang ke KP ke...CM ke...atau ke Pengarah. INSAF LA kepada mereka-mereka yang buat semua ni ... jangan anggap semua kerja yang kamu buat tu semuanya betul belaka . We are only human ... tak boleh lari dari buat mistakes .... You only have to give & take with them! Buat apa nak sekat rezeki orang ...kalau dah ternyata mereka di jalan yang benar ... Nilaikan diri sendiri dulu sebelum nilaikan diri orang lain. Awak pun tak selalunya betul! Cuba bayangkan kalau rezeki awak pulak disekat ?? INSAF LA ....

Till then, take care & cherio!

No comments: