Friday, October 01, 2010

Liku Kehidupan or ... Kehidupan yang Berliku?? Hmmm ....


Hidup ini .. pada masa sekarang .. penuh dengan liku-liku di sepanjang perjalanannya. Itulah yang telah ditetapkan dan ditakdirkan oleh ALLAH ke atas umatnya.

Diam tak diam, si kecik aku dah berusia sebulan. Macam-macam pe'el baru yang dipelajarinya. Berat badannya juga bertambah dari sehari ke sehari ... Alhamdulillah ... Tapi yang aku tak tahan, sikap barannya terserlah. Mungkin mengikut jejakku yang pembaran ni.

Aku juga diuji dengan pelbagai dugaan sepanjang aku berpindah ke Negeri pahang ni. Dugaan yang paling berat bagiku adalah pabila anak-anak dijangkiti demam. Tak tido malam aku dibuatnya! Nur amira Najwa sering dijangkiti demam sebegitu. Dalam situasi sekarang ... suamiku jauh di JB, aku kena harungi berseorangan. Kadangkala aku berasakan mahu saja " GIVE-UP " untuk semua yang berlaku. Tetapi aku fikir semula , kalau aku menyerah kalah, anak-anak yang aku sayangi juga akan terabai. Mereka masih mentah & perlukan perhatian. Wang ringgit? Orang kata bila tinggal jauh di pendalaman, kurang aliran keluar wang untuk bershopping. Ternyata telahan semua tu bi'daah semata-mata. Bila jauh dari segala infrastruktur, pengeluaran wang lebih tinggi. Nak keluar ke Kuala Krau terpaksa menggunakan kereta ... dan jaraknya adalah 13 km ( sehala ). Kalau 2 atau 3 hari sekali ke sana, tahan la ... tapi dengan situasi aku sekarang? dah la kemudahan Klinik tiada ... pakar kanak2 ? lagi hampeh! Yang terdekat adalah Jerantut dan Temerloh yang jaraknya adalah antara 30 km & 50 km satu-satu bandar dari Kuala Krau. minyak kereta dah la mahal sekarang ni .... Sesekali membeli barangan dapur, RM 300-RM 400 tak lari dari budget. Nak diluahkan kepada suami, beliau juga memerlukan wang untuk survive di kotaraya besar JB. Apa nak buat? Aku terpaksa bertahan ...

Aku cuba menjadi seorang yang kuat semangat & tabah hati. Aku sentiasa mendoakan supaya ALLAH menunjukkan jalan yang terbaik untukku meneruskan kehidupan. Aku anggap semua tu ujian Allah terhadapku.Diharapkan tak terlintas di kotak fikiranku untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama ... Nauzubillahiminzaliq!

Semoga aku tabah .... Doakan aku selamat & dimurahkan rezeki selalu ...

Till then, take care & cherio!

No comments: