Thursday, March 09, 2006

SAMAN OH SAMAN...

Mengeluh kena saman??....Sama la kita.
Yang paling tak puas hati ialah...PDRM seolah-olah nak menganiaya rakyat Malaysia. Pasai apa aku cakap camtu? Well...cuba fikirkan....

Senario 1 :
Surat saman dialamatkan kepada aku telah diterima pada 13/2/2006, registered tapi masa terima dah terkoyak dan terbuka. Bila kena saman? Saman halaju tu adalah untuk tarikh 20/1/2005..lebih setahun dah! Tempat disaman.. KM 302 Lebuhraya Utara Selatan menghala Utara.Hadlaju 90 km/jam tapi suami aku pandu 114 km/jam. Kompaunnya RM 150.00. Dah bayar dah!

Senario 2 : Abah aku kat Kulim lak kena saman dengan kereta veteran dia kat KM 8, Jalan Lunas, Kulim. Ini untuk saman halaju gak. Macaman tak kata aniaya rakyat....saman tu adalah pada 23/2/1999, sampai la ni tak terima surat kompaun pun...tapi dalam internet bila check, ada tercatat. Kompaun dia RM 110.00. Bayangkan...dah 7 tahun masih tak hantar surat kompaun lagi. Kesian kat abah! Berapa laju sangat la orang tua boleh pandu kereta...dah tu kereta veteran AAD 260 Toyota Corona 1.6 GLS tahun 1978 ?

Pas ni tah sapa-sapa lak yang kena saman tapi tak dapat surat saman pun. Awat kat orang lain boleh sampai surat ber-register ( Kepala Atuk Dia! Register pun boleh terbukak! ) tapi kat abah aku dia tak leh hantar? Nak tunggu dia mati baru surat saman sampai? Iskh...iskh...dah takdak duit sangat ka Polis Trafik ni?

Apa-apa pun, la ni PDRM dah tak terima rayuan untuk kurangkan saman. Pada sesiapa yang memandu, HATI-HATI di JALAN RAYA....nanti kalau kena saman, lepas korang mati baru dapat surat kompaun tu.

Take Care & Cherio!

No comments: