Thursday, April 15, 2010

EGO

Well, some people are damn too ego to admit that they are ego .. Hari ni aku nak bercakap tentang EGO ..

Sesetengah orang tu terlalu ego untuk mengakui kenyataan sebenar .... ego untuk mengakui yang mereka tu salah dan juga ego untuk meminta pertolongan dari mereka yang tahu jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah ... tak kira la sama ada yang ada idea penyelesaian tu orang bawahan ke ... gred rendah darinya kee ... buruh ke ... ataupun dari unit yang berlainan. Bagi aku, tak menjadi kesalahan kalau kita merendah diri untuk sesekali ... mungkin ilmu kita belajar tu hanya teori & tak banyak praktikal dan mungkin orang bawahan kita punyai lebih idea kerana mereka ini lebih terlibat secara praktikal dari kita yang mengarahkannya ...

Untuk Unit aku, aku BANGGA dengan semangat kekitaan dan kerjasama yang ditunjukkan oleh orang-orang bawahan aku. Mereka ni sentiasa bekerjasama antara satu sama lain dan tidak timbul masalah berpuak-puak. Walaupun aku ni bukan la bos besar dalam unit ni, tapi, kami boleh bersatu umpama satu keluarga yang besar. Walaupun kat unit ini hanya 12 orang ( figure semasa ), tugas yang berat akan menjadi ringan jika melakukannya secara bekerjasama. Bukan nak kondem unit lain, tapi ... cuba fikirkan jalan yang terbaik untuk meringankan beban kerja ..... buat sesama ... tak kira la apa pangkat yang anda sandang sekalipun .... " apalah ada pada pangkat atau kedudukan , nanti kita mati kita tak bawa semua tu ke dalam lahad .... Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing "

Berbalik kepada sikap egois yang ada pada manusia, mereka yang ego adalah mereka yang berlagak pandai atau mengetahui sesuatu dan pada hakikatnya mereka tak tahu. Pepatah ada mengatakan " malu bertanya , sesat jalan " janganlah anda tergolong dalam kumpulan ini. Be humble & eager to gain knowledge. Tak semestinya knowledge tu hadir dalam pembacaan kita. Ada juga pengetahuan itu berasal dari kemahiran dan praktikal. Kalau anda tak turun padang untuk buat praktikal, anda takkan dapat semua tu. Dan jangan la pula berlagak pandai .... ALLAH tak suka umatnya berlagak sombong dan beririhati. Terimalah setiap teguran dengan hati dan fikiran yang terbuka. Jangan KOLOT & Jangan Bangga diri!

Disebabkan ego jugak, ada yang sanggup print post aku yang lepas dengan tujuan untuk memperlihatkan serta mengapi-apikan orang bawahan ... Apa motif semua ni? Aku sikit pun tak kaco korang! Aku nak tanya kat sini : Adakah salah jika kita berniat untuk membetulkan keadaan yang dah jauh terpesong dari jalan kebenaran?

Memang betul lain dulu lain sekarang ... sepatutnya sekarang LEBIH BAIK dari dulu ... bukannya LAGI TERUK dari dulu. Fikir-fikirkan laa .... Belajar tinggi-tinggi pun tak guna kalau tak reti nak fikir dan tak reti menggunakan akal fikiran yang ALLAH kurniakan. Bila kita buat teguran, katanya nak masuk campur unit lain ... Kalau tak bersatu hati, sampai bila pun kita tak boleh bekerjasama. Umur baru setahun jagung, dah anggap dirinya tu serba tahu ... takmo refer atau dengar cadangan dari orang bawahan ...

Aku juga sedar dan tahu ada mamat ni yang setiap hari datang jumpa orang bawahan aku .... memang mamat ni duk usha orang bawah aku ni untuk tarik ke unit dia .... Apa alasan dia nak tarik orang ikut suka hati? Berdepan dengan aku dulu kalau berani .... jangan porak perandakan unit aku kerana aku juga boleh porak perandakan unit kau .... Aku tak suka kalau kau sesaja datang kat kawasan aku dengan niat yang serong! Nasib baik la orang bawahan aku tu lebih cerdik dari kau ....

Asta'gharafilullahala'zimm !

Okay la ... kepada mereka yang terlibat secara langsung atau tak langsung dengan sikap ego ni, sedar la ... apa saja tindakan korang aku dapat tau ... jangan ingat aku tak tahu apa yang berlaku semasa ketiadaan aku tempohari. Orang bawahan aku lagi setia dan boleh dipercayai dari orang bawahan korang ...

Jadi, INGAT INGAT !

Till then,

Jangan duk sibuk jaga tepi kain orang lain kalau tak reti nak jaga tepi kain sendiri ....

Take care & cherio!

No comments: