Wednesday, April 28, 2010

Fracture ....

Lower jaw fracture ! Aku pun terkujat bila dapat kes tu pagi semalam. Mana mungkin jadi camtu ... sampai patah rahang bawah. Siap tulang rahang tersembul! Aku tanya keeper, diorang pun tak boleh nak explain ... bila bos tanya kat aku, aku sendiri pun tak boleh nak explain kenapa jadik gitu. Bergaduh ka? Terjatuh ka? Hmmm ....

Proses nak isolate haiwan ni ambil masa sejam sebab dia ni duk dalam kumpulan dan sokmo masuk kolam. As soon as dapat tangkap jer, aku direct pi UPM untuk rawatan lanjut. Aku pun dah consult Dr Vet aku yang kebetulan ada di Taiping untuk meeting ... dia pun tak leh nak buat apa sebab tak cukup equipments ... So, aku contact la Dr Nor . Sampai kat Hospital Veterinar UPM ngam ngam jam 2 ptg. Hari lak mendung & nak hujan. Yang kat atas adalah rupabentuk xray yang dapat. Jelas clean, open fracture kat lower jaw. Haiwan ni kena masuk ICU semenatar nak operate hari ni.

Lupa lak aku nak bagitau ... haiwan ni adalah Memerang Kecil a.k.a Small-clawed Otter . Nama saintifiknya adalah Amblonyx cinerea cinerea. Ni mak tua yang pandai jaga anak-anaknya. Taktau la pulak sama ada kes ni kes dera oleh laki dia ... hehehehehe ...

Aku taktau lagi berita tentang memerang ni since Dr Nor tak update lagi kat FB. Ni la untungnya kalau buat baik ngan Vet-vet kat UPM. Mereka ni tak segan silu mencurahkan ilmu dan memberikan consultancy pada kita. Thanks Dr Nor !

Ok la ... nanti kalau ada berita, aku update lagi. Till then, take care & cherio!

No comments: